Sommar och sol

Ja, go' vänner, nu är det tamejfan sommar på allvar. Juli har inte ens kommit, och det har redan slagits värmerekord på flera håll i landet. För att riktigt njuta av sommaren så har jag stuckit ut med familjen till Tjörn. Där har vi ett hus, ett av de högst belägna på ön, på Vetteberget med utsikt mot havet.

Och för att vara drömmande och salig vill jag formulera mina känslor för att bevara dem.

Jag sover lite längre än jag borde, främst för att värmen håller mig vaken, och inatt tvingade mig in i ett annat rum. Jag går upp när jag behagar, äter när det passar mig, och kan vandra omkring naken om jag så vill. Just nu sitter jag i bikini, ensam i huset, då föräldrarna jobbar och lillebror gett sig ut för att segla med ett par kompisar. Igår var vår familj ute på havet, och jag körde vår Utter i princip hela tiden. Vi lade till vid en ö strax utanför Kyrkesund där vi badade, snorklade, dök och åt vår medhavda bulgursallad.

När lillebror kommer hem väntar det pannkakor som jag stekte nyss, helt ekologiska ^^ Jag varvar matlagning med måleri, och har lite oljefärgsfläckar lite här och var. Jag har massa tavlor på gång, men tog ändå en liten paus för att ligga i solen. Allt som hördes var "grannens" glada borde collie-mix som skällde bakom skogsdungen, ett propellerplan uppe i himlen, vinden som susar i träden, fågelkvitter och surret från en humla som hittat våra gula rosor på altanen. När jag målat en stund till tänkte jag ta en promenad upp i skogen och spana efter tidiga kantareller. Sen kommer mamma, och då tänkte vi antagligen sticka till stranden och bada, för att sedan handla. Så målar jag innan jag går till sängs :)

Förra fredagen var det midsommar, och vilken midsommar sedan! Jennifer och Alexandra kom ut hit för att fira, och det gjorde vi minsann ^^ Vi knöt blomsterkransar åt oss själva, och Jennifer knöt åt två av barnen nere på ängen. Där kläddes också midsommarstången, med björkris och sommarblommor. Så dansades det runt den, med musikanter på gitarr och tvärflöjt i mitten. För de som ville blev det sedan traditionell fotboll, men vi gav oss upp till huset för att packa ner maten. Bord dukades upp i Jons båthus, där satt sedan alla familjer med gäster och sina middagar. Sill, potatis, nubbe, lax, jordgubbar, vin, cider, nybakat bröd, m.m. En häftig regnskur kom och dränkte de tappra fotbollsspelarna, men det lättade senare på kvällen. Vi myste i ljuslyktors sken, och Jennifer satte upp en liten eldshow med eldblåsning, medan jag sjöng och stod vakande med en brandfilt ;) Så sjöngs det, och dracks det tills det blev natt och tidig morgon. Så vill jag alltid ha min midsommar.


Livet är härligt, tavaritj vårt liv är härligt, skål!

Reaktioner

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0