Godhet

Jag har insett något... något bra.

Ibland när jag är ute och går, särskilt sena kvällar, händer det att jag passerar mindre trevliga typer. Det gör väl alla då och då. Jag tycker det är obehagligt, särskilt när man får en kall blick, och räknar med att få höra någon dum kommentar om ens utseende eller klädsel.

Detta obehag grundar sig i min egen osäkerhet, skulle jag tro. Jag känner mig inte alltid helt trygg i mig själv, inte i något endaste avseende, fast det är bara ibland... andra dagar känner jag mig säker.

Hur som helst. Sist det hände, att jag mötte sådana typer (oftast ungdomar) dök det upp en tanke. Som ett mantra upprepade jag inombords: "Jag tror på det goda i människor."

Och vips så gjorde jag det. Och ungdomarna framstod som bättre individer, ingen sa något, ingen stirrade konstigt trots att jag för stunden bar medeltidskläder mitt i centrala Västerås.

Jag tänkte istället på den fina helgen jag just upplevt, och på alla fina kommentarer jag fått genom livet istället för de vassa, elaka jag kunde tänkas få.



Så jag tänker tro på det goda i människan.

Reaktioner

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0