Estetik

Jag tycker inte alls om den här hemtentan. Trots att den handlar om något så engagerande som estetik känner jag mig spänd och får huvudvärk efter en stunds enträget skrivande. Det är inte det att ämnet i sig är tråkigt, däremot kanske svårt... försök själv sätta ord på vad estetik innebär och varför det är ett bra pedagogiskt verktyg. Men jag ska inte själv sätta ord på det, jag ska berätta vad litteraturen har att säga om saken.

Att referera till litteratur är jag såklart van vid, särskilt efter 4 terminer på högskolan med mest bara hemtentor. Men den här tentan är annorlunda, den ska bara innehålla litteratur. Ingen analys, ingen diskussion, inga konkreta frågeställningar. Det kanske skulle tyckas vara lättare, men det är det verkligen inte. Jag ska presentera teorierna såsom de presenteras av författarna, jämföra dessa, påvisa skillnader och likheter i deras argument... men själv får jag inte chans att kommentera det jag läser. Och det stör mig något vansinnigt! Jag vill få en chans att kommentera, påpeka när en författare ger en skev bild av något. I nästa hemtenta ska vi å andra sidan inte ha någon litteratur, för den har vi ju redan presenterat i det vi skriver nu. Men fortfarande är inte tanken att man ska analysera litteraturen, nästa hemtenta syftar till att beskriva vår VFU-uppgift.

Hursom - blir jag inte klar har jag chans att fortsätta processa litteraturen och skriva klart under praktiken. Det är också ett bra alternativ. För vem skriver man egentligen? Jag måste ju skriva tentan för min egen skull, den är till för att jag ska förstå teorierna bakom estetik.

I annat fall är estetiken verkligen "min grej". Jag tycker om föreläsaren vi har nu, tyvärr har vi haft henne en alldeles för kort tid, och jag kommer nog knappt se henne framöver. Inför nästa termin har vi vårt första riktiga kursval, och det finns två alternativ. Antingen läser man forskningsmetod för lärare, eller estetiska läroprocesser. Den sistnämnda låter roligast, och framför allt mycket användbar inför kommande yrkesår (vare sig det blir i skolan eller i annat arbete med barn). Men om man väljer det får man inte skriva sitt examensarbete på avancerad nivå, och då saknar man behörighet för att kunna bli forskare... vilket jag funderar på att bli en dag. Att forska på barn, deras lek, inlärningsmetoder, etc. är lockande :)

Jag har skrivit i 10 minuter - och se på den mängd text jag producerat! Jag har inga problem med att skriva mängder, varför ska då hemtentor vara så svåra?

Som sagt, jag kommer inte ha den här föreläsaren nästa termin, jag kommer läsa forskningsmetod. Men efter kursens seminarium har jag ibland stannat och pratat en stund med läraren, det är härligt med någon som är engagerad i estetik. En lärare som lovprisar en för att man målar, spelar rollspel, tittar och deltar i forumspel, anser att lajv är en bra pedagogisk metod - vem skulle inte gilla det?

Hon sa igår, efter vår sista föreläsning, att estetiken inte kommer att vara ett problem för mig i mitt kommande yrke. Jag håller med henne. Men det är fortfarande viktigt att kunna ha något slags grepp om den bakomliggande teorin. Om någon vill ifrågasätta mina metoder, mitt sätt att arbeta med barnen, så måste jag kunna formulera ett svar. Estetiken är så... flummig. Den behöver också en vetenskaplig grund, vilket den har, men inte i samma utsträckning som andra... termer.

Estetiken - läran om förnimmandet. Det du!


Här är böckerna, plus en avhandlning online. Läs, analysera, och sammanfatta dem till 4 sidor. GO!

Reaktioner

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0