Livsglädje och elände

Min planerade bloggcomeback bromsade plötsligt upp, skolan slukade en massa tid, och jag tappade tråden efter ett misslyckat inlägg. Eller nja, misslyckat är kanske fel ord, men jag beslöt efter en stunds skrivande att skrota inlägget. Det var veckorna innan jul och jag var ute på Vfu (verksamhetsförlagd utbildning, även kallat praktik hos vanliga dödliga). Jag ville beskriva en händelse, men kände att det krävde mycket att hålla allting anonymiserat, särskilt eftersom jag skriver offentligt och inte under en pseudonym. Så istället för att bara att ta bort händelsebeskrivningen så skrotade jag hela inlägget.

Och nu plötsligt är det mars och jag finner mig själv ute på Vfu igen. Sist jag var ute var verksamheten ganska opepp och trött. Det hade varit en tung termin så det uppskattades verkligen att ha en laddad och inspirerad lärarstudent på besök. Då hade vi som uppdrag från högskolan att hålla en estetisk verksamhet, som en fortsättning på den litteraturtunga tentan. Jag valde att läsa Ronja Rövardotter för barnen (förskoleklassen och 1:an), sedan hade jag två rit/målarstunder med 1:an där de fick illustrera utifrån sagan. Det är fantastiskt att se så många unika bilder skapas utifrån samma ämne.

Nu finns det energi och fart på partnerskolan igen och jag stormtrivs som alltid. Jag känner mig så otroligt uppskattad, både av pedagoger och barn. Det är en energikick för mig också, det känns strålande!

Men så kommer eländet... Efter en veckas fantastisk Vfu kommer förkylningen som ett brev på posten. Jag har hört att man som lärare behöver 2-3 yrkesverksamma år innan man byggt upp ett superimmunförsvar, men sen har man också det! Ser fram emot det, som det är nu räknar jag kallt med att insjukna minst en gång per Vfu-tillfälle.

Så, summa summarum, jag har inte kunnat genomföra min sedan länge planerade Star Wars-lektion, och besvikelsen hos barnen är stor. Måtte jag nu tillfriskna i helgen så att det äntligen blir av!

Jag kan lätt förstå varför jag är så uppskattad åtminstone bland barnen ;) Nog för att fröknarna är med och leker någon gång ibland, men själv gör jag det i princip varje rast. Jag har ju bara 5 veckor, jag måste ta vara på all tid! Så jag ägnar uteraster åt att hålla lektioner, fast inte vanliga sådana förstås. O nej, det brukar vara Försvar mot Svartkonst, Örtlära, etc. Och spännande shoppingturer i den magiska Diagongränden eller Hogsmeade.

Andra raster dundrar vi runt i full karriär och dräper orcher, uruk-haier, drakar och annat sattyg. Hittills har vi inte lyckats förstöra ringen, men den dagen kommer nog.

Det är också lätt att bonda med barnen när man har matchande strumpor, hittills är jag den enda fröken med Darth Vader-strumpor från Lindex pojkavdelning.



Så, avslutar denna uppdatering med förhoppningen att det snart blir fler. Här är senaste konstverket från mitt hemmamålande:
Bilbo Baggins, spelas av Martin Freeman, i ett ganska skakat tillstånd i "The Hobbit".
Bilden är målad enbart i kaffe - jo, det är säkert! Fyra olika styrkor/nyanser av kaffe :)

Reaktioner

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0