It's Fina Fisken

Jajemenna, man är ju i Kaikoura då änna o njuter av det goa marinlivet.

Igår gjorde jag något alldeles fantastiskt - simmade med vilda delfiner! Som jag skrev att jag skulle, det blev av ;) Resan ut på havet gick smidigt, turen i vattnet var hektisk och kaotisk, vägen tillbaka var något av en mardröm då i princip alla blev sjösjuka efter den gungiga turen i vattnet... Att guppa vid ytan i våtdräkt var värre än att guppa i båten.

Innan vi åkte ut fick vi se på en info-video om säkerhet och tillvägagångssätt. Vi simmare var där för att underhålla delfinerna, inte tvärtom. De är helt vilda djur, och söker sig normalt inte till människor. Så det var upp till oss att dra till oss deras uppmärksamhet. Dyka, simma i cirklar, och pipa, gnälla och sjunga... Om det inte roade delfinerna skulle det åtminstone roa folket på båten ;)

Det var två båtar ute, de får ha tre som mest. Den andra hade mer tur, och hamnade på "rätt" sida om delfinflocken och behövde aldrig flytta sig. Det behövde vi göra, två gånger, för att hålla oss hos delfinerna. Första simningen gav inte så mycket, delfinerna svepte snabbt förbi. Sista gången blev fantastisk, då lyckades vi verkligen intressera dem. Jag cirklade runt med en, och hade ögonkontakt som de tipsat om. Det var fantastiskt, de kom supernära. Jag hade enkelt kunnat klappa dem, men det skulle vi undvika då det kunde skrämma iväg hela gruppen. De var flera hundra :P

Jag köpte en undervattenskamera innan jag åkte ut, men den är inte digital så de bilderna har jag inte förrän de blivit framkallade. Jag hoppas någon av de blev okej.




Idag var jag upp med tuppen igen och åkte på valsafari ^^ De kan inte garantera att man får se några, hur stora de än är så är havet en aning större... Kaskelotter har de året runt i området, andra valar passerar igenom när de emigrerar.

Vi lyckades hitta två kaskelotter. De kommer upp till ytan för att andas en stund innan de gör sina djupdyk. Man såg inte mycket av de, det är toppen av ett isberg som guppar vid ytan. Men vi kom nära nog för att man skulle kunna se deras skårade/rynkiga kropp medan de blåste vatten. Sedan dyker de graciöst, och alla på båten klickar desperat med kameran för att få en snygg stjärtfene-bild :)

Bjuder på två bilder så länge från de senaste dagarna ^^




Kommentarer
Postat av: Kottemamman

Gud, vilken känsla det måste vara att få se sådana fascinerande djur när de är i frihet! Och jag tycker du är fantastisk som ger dig ut på sådana här turer och verkligen tar del av det speciella som finns på NZ. Jag förstår mer och mer hur mäktigt det landet är så jag måste nog berarbeta min flygrädsla. Vill ju så gärna till New York också men dit är det ju en mycket kortare resa. Tusen kramar från ett Gbg i vårdräkt.

2010-04-26 @ 10:52:52
Postat av: Anonym

Åh vad jag är avundsjuk!!!!!! Att simma med delfiner är en av mina stora drömmar!

2010-04-27 @ 21:08:29
URL: http://queerklie.blogspot.com
Postat av: Ann-Sofie

Hej på dej! Nu blev jag verkligen avundsjuk. Önskar verkligen att jag också får vara ute på havet och se dessa häftiga djur.

Det är roligt att läsa om dina små äventyr. Sköt om dig! Kram Ann-Sofie

2010-04-29 @ 16:44:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0