Jobb och sånt

Hej hopp i lingonskogen!

 

Jag hoppas att ni alla har det bra hemma i Svealandet. Nu när våren kommer, med sin vulkanaska och allt… På tal om den hoppas jag verkligen att det går över snart, för alla parter. Att vulkanen lugnar ner sig, Island kan andas ut och flygtrafiken kan starta igen. Gärna i god tid till jag ska komma hem. Men våren får fortsätta bäst den vill :)

 

Just nu sitter jag på mitt rum i Blenheim. Jag bor på Duncannon, Backpackers och boende för säsongsarbetare. De flesta här är kringresande, som jag, som stannat för att jobba på vingårdarna här i området. Jag kom hit precis i slutet av säsongen, och har bara upplevt en dags arbete… Det var fruktansvärt hårt! Oerhörd stress och press, stekande sol, m.m. Klasarna vi skulle plocka hängde i höfthöjt, vilket innebar att man antingen fick sitta på knä eller böja sig för att nå dem. Man skördade en sträcka på ca. 5 meter vardera – med sekatör klippte man av alla synliga, friska klasar och dumpade i plastlådor. Jag var inte särskilt snabb om man jämförde med de flesta andra, men jag fick höra att jag var duktig för min första dag. Andra kunde jobba två och två, då går det verkligen undan. Dessutom får man betalt för varje sträcka man skördar, ingen timlön, så folk hetsar efter pengar. Och traktorn hetsar en i bakgrunden. Jag hade ingen aning om vad som väntade när jag förväntades börja jobba den dagen, så jag kom helt oförberedd. Inga handskar(valfritt), inget vatten, ingen mat… Jag lyckades klippa mig själv i tummen med sekatören, och satte samma verktyg i låret när en tjej drämde in i mig på sin stressade jakt efter nästa lediga sträcka (tyckte inte om henne då.)

 

Minst en 40 lådor lyckades jag iaf fylla(40 sträckor), innan pressen, vätskebristen, m.m. hann ifatt mig och jag kände mig sjuk och miserabel. Fick sitta och vila den sista stunden, och jobbade inte dagen därpå. Nu verkar säsongen vara över, så det blir nog inget mer jobb här för min del. Jag blir kvar här till måndag-tisdag, sen vete gudarna vart jag ska ta vägen. Söderut är i alla fall planen, men om det blir till ett nytt vandrarhem eller wwoof-gård får tiden utvisa.

 

Internet här på Duncannon är skamligt dyrt. Därför blir det inga bilder just nu, det får det bli en annan gång ^^


Och ooh, kommentera gärna! Tycker det är så tråkigt att skriva utan respons, även om jag kan se på blogg.se’s statistik att folk läser… men hur ska jag veta om folk faktiskt läser eller bara klicka runt?

 

 

 

Hopp och studs


Kommentarer
Postat av: Fröken Tvättbjörn

Jag läser! Jag tycker det verkar så häftigt att åka iväg helt ensam ut i stora världen. Jag sitter och fantiserar samtidigt som jag läser, lite som när man läser en bok, då ser jag nästan hur det ser ut där du är. Skulle också vilja åka iväg så där nån gång, men det får bli i framtiden.

Hoppas du hittar en bättre wwoof-gård nästa gång:)



Internetkram

2010-04-17 @ 00:14:02
URL: http://frokentvattbjorn.blogg.se/
Postat av: Helliz

Hej! Ville bara lämna ett tassavtryck för jag läste din blogg, några av inläggen iaf. Kollade in Devianart också; Du är duktig på att teckna/måla! :) Hittade hit från Trix' sida,när jag skulle se vad som är på gång. Brukade gå på deras eldshower med sonen när det var Kulturnatt, det tyckte vi var jätteballt. Otroligt hur du återgett eldens nyanser, trodde först det var ett foto från showen när bilden var i miniatyr.

Med vänlig hälsning, Helena

2010-04-17 @ 12:58:16
Postat av: Kotte

Yay! Comments! ^^



Tvättbjörn: Det är värt att åka iväg, det ger så mycket ^^ Wwoof-gården var jättefin, vingården var ett betaljobb, tänk att vissa sliter med det hela säsongen O_o



Helliz: Oh, så roligt med okända läsare! Glad att du gillar konsten, känner att jag utvecklas hela tiden och vågar bli mer stolt över mig själv ;) Visst är Trixarna fantastiska!

2010-04-21 @ 06:33:39
Postat av: Fröken Tvättbjörn

Ja, jag tänkte lära mig jonglera riktigt bra och ge mig ut på en luff någon sommar. Det skulle vara kul att testa på ett luffa!

Ja, en vän till mig brukade åka iväg och jobba en hel sommar med sådan, helt galet mycket slit, men så levde han gott sen!

2010-04-25 @ 23:32:05
URL: http://frokentvattbjorn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0