Seeeg

Ja, jag är verkligen dålig på att uppdatera här i bloggen.. hoppas ingen tycker det är jobbigt :P
Jag har så sjukt mycket att skriva egentligen, men jag har liksom ingen lust eller ork.

McDonald's är över, finito, jag har äntligen slutat jobba där :) Jag har ett deltidsjobb, typ timvikarie, på Chalmers Konferens o Restauranger nu... Förra veckan, och fram tills idag har jag ensam hållt i en vegetarisk buffé. Slitigt, roligt, varierande, slitigt, givande.. nämnde jag att det är slitigt? Så ser en dag ut, i korta punkter:

  • Arbetsdagen börjar 09.30.
  • Alla dagar, utom måndag, måste jag möblera om(buffén hålls i en pub) den del där buffén hålls. Flytta bord, stolar, barstolar, etc.
  • Hämta serveringsbord och värme-matvagn
  • Fylla värme-matvagnen med vatten, genom att ränna mellan disken och puben med fulla vattenhinkar
  • Starta igång självbemannings-kassan
  • Ställa fram alla engångs-saker, och fylla på dessa... vilket kan inkludera en vända till källaren för att hämta mer
  • Fylla de båda vattencisternerna med vatten, de rymmer nog en 15-20 lite vardera. Jag rullar ut dem på en vagn, men sedan måste jag lyfta dem över huvudet upp i sina hållare
  • Hämta ett par brödbackar med bröd, samt frysbrickor för att hålla salladsbuffén kall
  • Hämta salladsbuffén, och ställa ut den snyggt på frysbrickorna
  • Hämta slevar, tänger, etc. till både salladsbuffén och den varma buffén
  • Hämta den varma maten.. vissa dagar... ibland är någon av kockarna snäll nog att fixa det åt mig.
  • Gå och hämta menyerna för dagen
  • Ställa ut skylten om öppettider
  • Under den första, döda, timmen kan man passa på att vika in bestick i servetter till pubserveringen på kvällen, eller fylla på med glas. Annars finns inget att göra.
  • Rusch vid 12, hålla reda på vad som tar slut och springa efter mer. Fylla på serveringsfaten i salladsbuffén, ställa fram mer varm mat, mer bröd, fylla på med mer dricksvatten, etc.
  • Stänga vid 13:00
  • Plocka ihop överbliven mat från salladsbuffén, ställa på vagnen, och köra till kylen
  • Skrapa av tomma fat, och ställa ihop på en diskvagn
  • Sätta in överbliven varm mat i värmeskåpet, och ställa i köket
  • Plocka ihop alla frysbrickor
  • Käka lunch. All personal äter i puben.
  • Lämna matbrickan i disken
  • Torka av alla frysbrickor, hämta vagn och rulla ut dem till lådfrysen
  • Rulla ut värme-matvagnen till disken, tömma den på vatten
  • Torka av alla matrester från den, rulla tillbaka ut
  • Torka av matserveringsborden, rulla tillbaka dem allihop till Kårrestaurangen
  • Möblera om puben igen
  • Torka av alla bord, ställa iordning alla stolar
  • Sopa upp matrester och skräp från golvet
  • Ta en Z-rapport på kassan (redovisning), ställa tillbaka den i ursprungsläge
Det var säkert en massa mer, men det är skitsamma. Slutar 15:00 enligt schemat, men brukar alltid vara klar precis vid kvart över...

Reaktioner

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0