Kick-ass weekend!

Jag är såååå glad att jag valde att stanna längre i Wellington, it all seems worthwhile now! (jag propagerar inte för alltför mycket mixande av engelska och svenska, men just nu använder jag ju engelska helatiden, så det känns mycket mer naturligt :P )

Först och främst valde jag att stanna eftersom Weta Cave har fina gäster, som jag nämnde tidigare. För er oinvigda ska jag berätta att Weta är ett företag som gör rekvisita och specialeffekter till filmer. Senaste var Avatar, men de stod bakom Sagan om Ringen, Narnia, King Kong, m.fl. och har jobbat med Peter Jackson sen han började göra filmer på allvar. Företaget är så stort numera att de inte kan ta emot oss vanliga dödliga, så för att tillfredställa folket öpnade de Weta Cave. Det är inget stort ställe, vilket är synd för de har så vansinnigt mycket att visa upp. Bara ett minimalt museum (ett litet rum med rekvisita från diverse filmer, varav det mesta jag redan sett - inte desto mindre imponerande) en liten butik och ett litet filmrum med en kort film som handlar om Weta.

Nu till helgen får de celebra besök av bl.a John Howe som är Tolkien-illustratör.
Först imorgon är det en författare av en barnbok, det skippar jag nog.
På lördag kommer Gary Hunt som är skulptör, och kommer typ skulptera live tror jag.
Söndag John Howe
Måndag kommer Scott Spencer som är konstnär, och målar digitalt..? Och med airbrush. Värt att se iaf.

Igår tog jag en sväng ut dit för att kolla om de skulle ta inträde för helgens gäster. Men det skulle de inte, däremot var det ett hett tips att komma tidigt. Jag snackade länge med mannen i kassan, om filmer, svärd, bågskytte, m.m. Känns ofattbart att jag faktiskt fått snacka med nån som jobbar på Weta, som varit inblandad i storfilmer. Har så många drömmar, och en av de är att få jobba på Weta en dag... men så mycket annat jag vill satsa på, har inte tid eller lust att lägga ner allt på just den drömmen.

Många andra var där och tittade runt, fast inte så länge. En kiwi(Nya Zeeländare) som numera bor i Australien gick runt med sin man och tittade länge på allt. De ville köpa något, men vad visste de inte riktigt. Statyn av Gollum, i naturlig storlek, kostar typ... 3000 NZ$ tror jag de sa, om inte mer. 30 stycken har de visst.
Men de fastnade tillslut för en galet snygg golvlampa som stod framme. Ser man den i ögonvrån är det inget konstigt med den, men ooooh... Själva stommen består av en gammaldags kulspruta, med en glödlampa i mynningen och röd lampskärm. Den är fastgjord på en rund träbricka, och ser väldigt gammalmodig ut. Vapnet är baserat på de som Weta tillverkade till King Kong, i NZ får man inte importera såna vapen så de tillverkade allt själva. Just den här lampan har inte gjorts i många exemplar, förutom den som stod framme hade de bara en kvar till försäljning, den sista som skulle säljas. Paret ville slå till, och de hade sån tur att killen som formgivit lampan fanns i närheten, så han kom in och signerade den.

MEN! De stackarna fick höra (redan innan de köpte) att det kunde bli problem på flygplatsen i Australien. Weta hade redan fått två av sina lampor förstörda när de skeppats över till Australien till folk som beställt. Trots att vapnet är helt och hållet en prydnadssak utan mekanism (och som aldrig haft det heller) ansåg den Australiensiska regeringen att man kunde "låtsas att det var ett riktigt vapen och hota folk". Förhoppningsvis skulle det gå bättre om de själva förde det in i landet, och kunde förklara på plats vad det var för något - och visa papper på att det inte är annat än prydnad. Jag hoppas verkligen det går vägen... Annars har de kastat sina 900 dollar (5000:- ) i sjön.

Jag önskar sååå att jag hade pengar och möjlighet att köpa grejer där, men det går inte. Dessutom gäller det att välja klokt... De har även en bordslampa, i formen av en revolver.. Mumma!

Jaja, nog pladdrat om det. Mannen i kassan talade också om för mig att en Science Fiction-mässa äger rum här till helgen. Jo jag tackar! Nu känns det verkligen värt att stanna här, vilken helg!

Jag älskar att vara nörd!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0