Springfield Rd

Halva dagen är redan borta, och jag har inte lämnat huset :P Min ursäkt är: Jag sov så länge jag behövde, och strax innan jag skulle in till stan började regnet vräka ner. En riktig sommaråskstorm. Så jag har avvaktat för att se om det tänker sluta, men man vet aldrig... Dessutom är jag lite smått orolig att jag ska åka vilse med bussen, men det känns inte så troligt. Busschaufförerna har hittills varit jättesnälla och hjälpsamma.

Så, jag passar på att skriva lite om min resa hit:

Mitt plan från Göteborg till Frankfurt blev försenat eftersom det hade varit dåliga väderförhållanden i Frankfurt under dagen vilket skapat förseningar i trafiken. Men vi kom iväg, och det gick snabbt o smidigt. Ett äldre par framför mig skulle göra samma byte i Frankfurt, så jag hakade på dem för att vara säker på att jag hamnade rätt. Anna från Skåne, och David från England. De har tydligen rest till Nya Zeeland flera år i rad tillsammans med vänner, men den här gången skulle de stanna till i Singapore några dagar. Jag tog en öl med dem, och åt lite thaisoppa innan vi gick till vår gate.

Vi blev sittande på planet i Frankfurt ganska länge. De hade något trassel med en bagagelucka upplyste kaptenen, och jag kunde se det... nedanför mitt fönster stod två män på en plattform och skruvade igen luckan för hand. Sen öppnade de den, och slamrade länge och väl innan den stängdes automatiskt... mystiskt... Två timmar försenade.
Sätet bredvid mig var tomt, eftersom mannen där bytte till en plats med bättre benutrymme. Kvinnan som satt vid gången var jättetrevlig. En äldre australiensisk dam som bodde i Tyskland.

Det absolut bästa med långflygningen var underhållningen. Skärmen satt på sätet framför, och man hade en egen fjärrkontroll där man kunde välja vad man ville se eller göra. Ett stort urval av filmer, tv-serier, dokumentärer, spel, musik, ljudböcker, etc. Jag såg lite på Australia först, men insåg at den vill jag hellre se på storskärm. Sen såg jag på Master and Commander, men då skulle vi få mat. Efter middagen försökte jag sova, och jag fick ett par timmars sömn.

När vi mellanlandade i Singapore fick vi sitta en stund på planet, för något skumt hade hänt... De lokala myndigheterna ville göra en säkerhetskontroll av planet, så när vi klev av fick vi hållas i ett och samma rum utan information annat än: "Vi har ingen information, tack för ert tålamod". Efter två säkerhetskontroller var de tydligen nöjda, de hade hittat något misstänkt föremål första gången. Så vi fick en 40 minuter att gå runt innan vi skulle tillbaka till gaten. Att borda planet igen tog lååång tid, så vi var sena red när alla kommit ombord. Vi blev stående en lång stund igen innan vi kunde flyga.

På vägen till Australien såg jag på filmen "Julie & Julia". En underbart mysig film, rekommenderas, handlar i korthet om glädje över fransk matlagning ;) Jag såg också Derren Brown, en show han gjorde i London. För er som inte vet är han en... öh... psyko-expert? Hittar inte rätt ord... Mentalist, "trollkarl", bla bla. Se honom istället :P

P.g.a alla förseningar så missade de flesta, inklusive jag, sina byten i Sydney. Men det ordnade sig smidigt, åtminstone för min del, och jag kom på nästa flyg till Auckland utan problem.

Några timmar försenad anlände jag till New Zealand. När jag först såg kusten blev jag alldeles tårögd, det kändes så overkligt att jag faktiskt kommit dit. Efter så många år av längtan... varför jag så desperat velat åka hit vet jag inte. Men det är bra här ^^
På planet fick man fylla i en lapp om vad man skulle göra i NZ, om man var turist eller så, och om man hade något potentiellt farligt med sig. Matvaror, vapen, etc. Den och mitt pass fick jag visa i passkontrollen, och det gick så snabbt och enkelt att jag själv blev förvånad. Jag fick min väska och gick igenom Biosecurity som skulle kontrollera ens packning. Det gick sjukt enkelt, de kollade inte ens på tepåsen som jag hade med mig. Mina väskor scannades igen, sen var jag fri att gå.

Jag satt och dagdrömde på väg in till stan med flygbussen. Efter en stund kommer jag att tänka på mitt visum, och plockar upp alla mina papper. Mitt hjärta stannade. Enligt mitt "Working Holiday Visa-application" så skulle jag ha fyllt i mitt arrival-document annorlunda, och en massa annat verkade fel. Jag hoppade av bussen så snabbt jag kunde och väntade på bussen tillbaka till flygplatsen. Där sprang jag till informationsdisken, som skickade mig till nästa info-disk, som i sin tur skickade mig till Biosecurity som skickade mig till "M-floor". Problemet var att jag inte visste vilken våning det var. Så jag gick tillbaka till första infodisken, där en dam följde mig hela vägen upp till Customs. De sköter inte heller visum, det gör Immigration. Jag fick ringa på ett internnummer för att få nummer till Immigration, men kvinnan där tog mina uppgifter först. Hon kollade upp mig, och talade om att jag visst har ett arbetstillstånd på tolv månader. Så det hade varit rätt helatiden >.< Två onödiga bussresor, men betydligt lugnare åkte jag in till färjeterminalen. Där satt Louise och väntade på mig :)

Vi tog bussen hem till henne, och samtalade på vägen för att lära känna varandra. Hon bor i ett hus tillsammans med sin kille och tre andra ungdomar. Bohemiskt och mysigt. Två-tre katter bor här också.

Imorse vaknade jag vid tio med en fruktansvärd huvudvärk. En av katterna kom och väckte mig, och bestämde sig för att min mage var en perfekt plats att ligga och putsa sig på. Det var mest bara mysigt, men efter en stund fick jag gå upp för att ta en tablett. Jag lyckades somna om, och kunde sova bort värken.

Har duschat, druckit kaffe och ätit lite bröd. Nu verkar regnet ha avtagit, så jag ska ge mig ut tänkte jag. Det blir kanske en promenad till närmsta köpcenter, istället för bussen. De ska tydligen också ha Vodafone, det är bara ett kontantkort jag ska fixa. Och kanske lite annat, men inget som är så viktigt ^^

Imorgon, fredag, ska vi åka till folkmusikfestivalen. Vet inte när eller hur, men det lär visa sig då ;)

Kanske smäller upp lite bilder ikväll, beror på vad vi hittar på här. Men när jag har tid kommer lite sånt, ska ta och fota min omgivning litegrann först också ^^

Varma sommarhälsningar till er alla!

Kommentarer
Postat av: vera

ja! ja! bilder vill vi ha!!

2010-01-28 @ 21:49:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0