Brännmärkt

På årets medeltidsvecka, i Visby, passade jag på att fråga en TRiX-medlem om råd. TRiX är, för er oinvigda, en fantastisk gycklargrupp som roar folk över hela Svea Rike. De håller bland annat i fantastiska eldshower, och vilka är bättre att fråga om råd angående brännsår?

Jag valde att fråga Johan, som dessutom råkar vara smed. Han grabbade genast tag i min hand för att syna den f.d brännblåsan... den hade nämlingen omvandlats till ett blodigt sår, och visade inte minsta tecken på att orsakats av något glödhett. Men bränd eller icke, Johan kom glatt med tips.

Han föreslog att jag skulle slicka på blåsan, och hälla salt över den. Hrm. Lät både mystiskt och logiskt. Visst, salt torkar ut blåsan, men Johan påstod också att han tyckte det var "smärtlindrande".

Det, gott folk, återstår att se! Efter ett par arbetspass har jag lyckats bränna mitt finger igen, långfingret den här gången. Enda kruxet är att mina brännblåsor inte ser ut som brännblåsor... De är bara grå-röda, oformliga, och tillkännager inte sin rätta natur förrän de slits upp, och huden dras av. Det är då de brukar smärta som värst.
Johan sa att en ren aloe vera-kräm också hjälper, vilket jag tänkte införskaffa.

Yummy

Hur ådrog jag mig dessa brännsår? På McDonald's såklart! Det kan man alltid lita på... Det händer den bäste, om man råkar vara oförsiktig i närheten av rosten eller grillen. Grillen gillar att stänka olja på en också, fantastiskt mysigt... not.
Det finns två stycken rost-maskiner på första stationen; en för små hamburgare, och en för Bic Mac. Bic Mac-rosten har precis bytts ut, och ser ny och spacad ut. Det känns en aning ovant, och det kan lätt orsaka brännsår och annat obehag.
Ännu mer spännade blir det nu när de bytt plats på de båda rostarna, av outgrundlig anledning. Jag ser ingen logisk förklaring till varför man gör detta... Det är mest bara förvirrande, och det är lätt att plötsligt skjutsa in fel sorts bröd i fel rost. En vanesak.


Nu skall saltet prövas. Wish me luck!

Reaktioner

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0