Bullies and FRA

Jag skulle vilja jobba för FRIENDS. Alltså gå med i organisationen, vara anställd där, hjälpa ungdomar, prata om vad man kan göra för att stoppa mobbing. Särskilt mobbing via internet...

Med alla communitys jag hänger på vore det konstigt om jag aldrig såg trakasserier, vilket jag gör. Och jag blir vansinnig varje gång. Det sker ofta i forum, även på siter som satsar hårt för att hålla undan alla mobbare. Det första jag gör är att läsa igenom ämnet, för att se om något särskilt orsakat påhoppen. Ofta handlar det om något fånigt missförstånd, som slutar med att en eller flera hackar på en ensam stackare.

Jag försöker oftast medla som första åtgärd, och tala om att sidan, jag och de flesta andra inte tolererar det de skriver. Sedan brukar jag försöka tala med den utsatte på tu man hand, och se till att denne inte tar åt sig av allt de får höra. För det är vad jag vill att andra gör för mig... Det är vad andra redan har gjort för mig, när jag blivit utsatt, och det kändes bra.
Jag är inte admin på dessa siter, och kan därför inte varna eller banna någon medlem, men att anmäla inläggen fungerar också.
Värre var det den gången då moderaterer och admins själva var delaktiga i mobbingen, jag var fullkomligt rasande. Jag blir så besviken när sådant händer, man undrar vem man kan lita på.



Nu om en stund tänkte jag bylsa på mig varmare kläder, och börja vandra neråt stan. Det skall hållas en demonstration mot FRA-lagen, och det är inte helt fel att delta i en tisdagskväll. Dessutom är det mysigt att promenera, för att inte tala om att det är nedförsbacke en bra bit av vägen ;)

Det känns så skönt att bara få vandra, gärna lite planlöst, eller bara strunta i att ta bussen när man skall åka hemåt. Då får man en chans att lyssna på musik alldeles ensam, tänka över allt som hänt och man hoppas ska hända.

Det gör inget att hösten är här, det måste alltid bli mörkare innan det ljusnar.

Reaktioner

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0