Det var på tiden

Nu var det riktigt längesedan jag skrev något här, och nu var det dags igen. Inte för att jag medvetet låtit bli, och väntat på denna stund... jag har liksom inte känt någon lust att skriva. Det har inte funnits motivation eller tid. Nu finns tyvärr inte tiden heller, egentligen, men allt blir kanske bättre när jag skrivit av mig en smula.


Året är 2012, det är höst, solen lyser över Västerås. Nu läser jag fjärde terminen av sju på lärarprogrammet, just nu är det hemtentan i Estetik som spökar. På Facebook väller statusarna in om tentaångest, och jag själv är inte optimistisk. Skam den som ger sig, jag sniglar mig fram bäst det går, men det känns relativt hopplöst. Det är inte hela världen att misslyckas, den här tentan kan lämnas in ihop med nästa som utgår ifrån samma ämne, men det är alltid skönast att få saker klara och ur världen. Men jag gillar inte att stressa och pressa fram resultat, särskilt inte när jag vet att det är viktigt. Jag vill förstå vad det är jag läser, jag vill producera en text utifrån det som visar att jag förstår. Det görs inte helt skyndsamt, särskilt inte när man själv är ofokuserad...

För all fokus ligger inte på tentan. Det kanske framgår, i och med att jag sitter och skriver här, men koncentrationen är delad åt många håll. Vad jag hellre skulle vilja göra än att skriva tenta, varför någon inte svarar på sms, hur trevligt det skulle vara med en promenad med en vän, att det snart borde vara hantverkskväll. Plus nörderier, sånt där som bara drabbar just nördar:
Jag måste läsa ut The Hobbit igen innan första filmen har premiär i december. Jag vill läsa mina nya böcker om The Hobbit-filmen. Det läser jag parallellt med Sherlock Holmes, som jag också lyckats snöa in på (alltså dels de ursprungliga böckerna, men särskilt BBC's serie Sherlock). Jag vill måla de tre enorma sköldarna som ska hänga ute på Frösåkers Bryggas vikingahus, som ska vara klara till första helgen i december. Och apropå första helgen i december är det Science Fiction-mässa då, och där jobbar jag tillsammans med ett fantastiskt trevligt par från USA. Hur ska tiderna inför detta fixa sig, undrar jag, då det är VFU (praktik) som gäller de närmaste veckorna. Jag måste planera in de tiderna, men först....

Tenta.

Men det kliar i fingrarna att få måla inte bara sköldar men en hel mängd annat också. Jag har inte producerat så många ambitiösa bilder sedan jag skulle ha utställning med Gycklargruppen TRiX, och jag vill för mitt liv inte sluta. Jag ska lägga upp dem här, lite senare när jag krystat fram lite mer tentatext (fast framför allt läst och reflekterat över kurslitteratur).

Så hej igen, lilla blogg. Trevligt att ses igen. Återkommer lite senare :)

Reaktioner

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0