Fy skäms!

Det här är ingen politisk blogg, no siree Bob, men det är i alla fall en plats där jag kan vädra mina åsikter. Det tänker jag göra nu. Och jag säger FY SKÄMS!

Vem är de vettlösa mördarna, vi eller vargarna?

Igår förekom det nämligen massmord på varg. Jajamen, de föll som träd i skogen. Och jakten, som är öppen fram till 15:e februari, var ett misslyckande efter första dagen. Då stod det nämligen klart att det förekommit  överskjutning, och kvoten redan överstigits. Fast det var förstås bara i Dalarna, så i de län där kvoten inte fyllts pågår jakten ännu.

Jag säger inte att vi inte ska jaga varg. Jag tycker inte alls att vi ska det egentligen, men det är inte det jag är så upprörd över.

Om vi nu ska ha jakt... då får man väl förihelvete komma på ett fungerande system innan man släpper ut jägare i skogen?


Såhär anser jag att det borde gått till: Några väl utvalda jaktlag får veta vilka medlemmar i flocken som bör tas bort. Kanske en flock råkar ha alldeles för många unghanar som ställer till med bekymmer i trakten, eller helt enkelt växt sig för stora för sitt revir? Hur som haver så ska man i alla fall ha bra koll på vad det är man sysslar med, vad man bör skjuta på, innan man ger sig ut. Sen kan man ju följa Värmlands exempel, och ha sms-kontakt med samtliga jägare, så att de har stenkoll på när den sista vargen fälls. Så inga onödiga dödskjutningar sker.

Det tycker jag låter ganska rimligt, det är inte älgar vi snackar om (som det ju finns ganska gott om). Men vad hände istället?

12 000(!!) jägare släpps lösa i skogen för att skjuta varg. Mörda varg. För jag tror inte för ett endaste litet ögonblick att det inte gick en hel massa varghatare bland dessa 12 000 jägare. Många av dem var säkert hederligt folk, men borde inte de då ha sagt: "Vänta nu lite här... Jag har jagat förr, och den här jakten känns lite flummig... hur välplanerat är detta egentligen?"
För hur ska någon kunna hålla koll på så mycket folk? Hur ska de kunna veta när kvoten är fylld? När det ena jaktlaget slutat, hur får man tag på nästa?

Jag betvivlar också att alla dessa 12 000 jägare har så bra koll på vargstammen att de vet vilka vargar som har stor betydelse för flocken. Tänk om någon fällde Alfahannen? Alfahonan? Och fler stora starka individer? Vad tar sig flocken till då? Jag skulle tippa på att fler får kommer rivas... när flocken krymper blir det ändå svårare att fälla stora byten, klart som fan man ger sig på något enklare.



Ska man fälla varg, kom på ett sjuhelvetes bra system först!

Reaktioner

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0